Nejčastější závady turbodmychadel

Jednotlivé příčiny, proč se turbo ocitá u nás na stole, jsou různé. Vždy ale doporučujeme udělat kompletní repas turbodmychadla, protože jednotlivé komponenty mají podobnou životnost a když se pokazí jedno, brzy bude následovat druhé a když už je turbo z auta venku, tak kompletní repas je jistota toho, že nebude brzy venku znova s jinou závadou. Ačkoliv se na první pohled může zdát vše v pořádku, tak do turbodmychadla nevidíme ani my. Dokud není rozebrané, nikdo vám nikdy neřekne, kolik životnosti má ještě daný kus před sebou. Proto nedoporučujeme ani koupi turba z vrakoviště, protože ač se zdá být v pořádku, tak nikdo neví, jak s ním bylo zacházeno, jestli není zapečené, jestli regulace není těsně před zaseknutím, hřídel těsně před prasknutím apod. Pro vaši představu nejčastějších závad jsme pro vás vytvořili "výtah z praxe".

 

1, Závady v systému regulace VNT turbodmychadel.

O tomto problému toho bylo již mnoho řečeno v článku "ZATUHLÁ REGULACE TDI". Pokud vás toto téma zajímá, klikněte prosím na odkaz.

 

2, Závady způsobené nedostatečným mazáním.

Mnoho problémů je způsobeno nevhodným mazáním a to hned z několika důvodů. Jedna z možností je porucha mazacího systému. Např. ucpané sítko nebo mazací trubka u motorů koncernu PSA nebo porucha pohonu vyvažovacích hřídelí u motorů 2.0TDi koncernu VW a následné zastavení pohonu olejového čerpadla. Další častý problém, se kterým se setkáme, jsou dlouhé intervaly výměn oleje. Pro turbo je ideální i obyčejný olej, ale výměnu zkrátit na 10.000Km, protože mimo to, že se nezanáší a neusazuje karbon v turbu, tak se neusazuje ani v motoru.

 

3, Závady způsobené vniknutím cizího předmětu do turbodmychadla.

Tato závada je velice častá hlavně při výměně turbodmychadla. Pokud staré dmychadlo mělo např. prasklou hřídel a rozletělo se na kousky, tak je celý sací trakt i motor plný těchto úlomků, které po montáži proletí novým dmychadlem a vše začíná od začátku. Je třeba tento problém nepodceňovat, protože úlomek se běžně schová i třeba v mřížce u váhy vzduchu nebo ve ventilovém víku. Tedy před turbodmychadlem, což mnoho lidí podcení, ale když dojde k havárii turba, které je natlakované, což je vždy, když k havárii dojde, tak tlak, který byl za turbem, se uvolní před něj a spoustu úlomků vletí až do váhy vzduchu a výparníkem do ventilového víka. Samozřejmě turbo s takovýmto problémem má zcela jasné znaky a příčina je bezpochybně identifikována. Naše firma si ale zakládá na spokojeném zákazníkovi, takže i takovéto neuznané reklamace řešíme ke spokojenosti zákazníka a další repas zhotovíme pouze za cenu materiálu.

 

4, Tzv. přetočení turbodmychadla.

Přetáčení turba je další typická závada, která obvykle končí prasklou hřídelí. Je taktéž zcela jasně rozpoznatelná a vyznačuje se kulatou prasklinou. Pokud turbo je vyvážené řekněme na 100.000ot./min. s koeficientem 1g, tak při dlouhodobém přetáčení nad tuto mez je hřídel prohýbána dvěma gyroskopy, začíná postupně praskat, až praskne úplně. Právě postupné praskání způsobuje onu kulatou prasklinu. Tyto praskliny lze identifikovat metalurgickým rozborem ještě před úplným prasknutím hřídele. Kulatou prasklinu může ale také způsobit např. velká vůle, kdy kola škrtnou o skříň, rotor rozváží a už se hřídel prohýbá a pomalu praská. To je další důvod, proč nemontovat turbodmychadlo staré, které už někde jezdilo, protože nikdy nevíte, jestli už jej někdo nečistil a při rozebírání neklepnul hřídelí o skříň dmychadla a nerozvážil ho.

 

5, Poškozený obal.

Tento problém se u naftových motorů vyskytuje velmi zřídka. Je ale velice častý u benzinových motorů vlivem vyšších teplot. Standardně bývá popraskaná turbínová skříň a je velmi důležité, kde se jaká prasklina nachází. Jsou praskliny, které jsou neškodné, ale většinou je turbo neopravitelné.

 

6, Přirozená smrt.

Tento jev se moc často nevyskytuje, protože obvykle než k němu dojde, tak dané turbo postihne některá z předchozích závad. Jev přirozená smrt, s nadsázkou řečeno, považujeme stav, kdy není žádná hmatatelná příčina a turbo např. po ujetí 500.000Km začne pozvolna pokuřovat. Každé turbodmychadlo je namáháno mnoha vlivy, ať už vysokými teplotami, zanášením se olejovými usazeninami, vnějšími vlivy, jako třeba omývání vodou při absenci krytu pod motorem apod. Dřív nebo později se projeví nějaká závada.